Dag 1

Sydafrika 2017

(Läs detta som om det var publicerat igår då det var då jag skrev det. Lite svårt att ladda upp saker här.)

Vi gick upp vid halv åtta och gick ner och åt frukost. Vandrarhemmets frukost är verkligen bra. Den var enkel men innehöll precis allt det man vill ha. Därefter gick vi tillbaka upp på rummet, fixade i ordning oss, packade en ryggsäck och sedan bar vi av ut på Kapstadens gator! Dessvärre har vädret inte varit särskilt bra.. Det har för det mesta varit uppehåll även om regnet hängt i luften. Det spelar liksom ingen roll vad det är för väder nu, jag är så glad över att vara här och idet är få saker som kan ta den lyckan ifrån mig.

Till en början var vi sjukt förvirrade och vilsna. Vi bestämde oss för att gå till W&A waterfront vilket är en plats med hög europeisk klang. Där var det lugnt och väldigt fint. Vi strosade runt där längs vattnet, såg de vilda sälarna som brukar hänga där, gick till den olympiska stadion och så åt vi lunch. Åt en aubergine-salladsgrönsaker och Richard åt en hamburgare. Vi pratade även med mannen som jobbade där vilket var en väldigt trevlig man. Han berättade om vad han tyckte att vi borde uppleva på vår resa här i Kapstaden vilket var kul att höra. Han tyckte att vi borde ta oss upp på Taffelberget, besöka en vingård och Robben Island där Nelson Mandela satt fängslad. Vi ska följa många av hans råd!

När vi kände oss färdiga på Waterfront så började vi gå tillbaka till vandrarhemmet. De var en bit att gå både dit och hem så vi va helt slut i våra ben. Väl hemma så tog vi det lugnt på rummet i en stund innan vi bar oss ut på gatorna på nytt. Denna gången gick vi till en inomhusmarknad som låg alldeles i närheten av där vi bor vilket var så häftigt! Det var liksom inte något köpcentrum utan marknaden befann sig inne i ett vanligt hus mer. Det var tre våningar stort och därinne var det som en labyrint ungefär. Det fanns små olika stånd i varenda litet rum samt i gångarna och runt om i olika hörn satt säljarna. Dom ville gärna sälja till oss men vi ville inte mer än att kolla. De var dock rätt envisa och försökte övertala oss. Tycker den situationen är lite obekväm och jag är dålig på att stå och neka men jag lyckades stå på mig. Sedan gick vi till Green Market Street vilket också är en marknad fast utomhus. Vi hann dock bara gå där en liten stund innan det stängde.

När vi skulle gå därifrån så kom det en tjej som tiggde pengar. Men vad vi läst så ska man absolut inte ge några pengar av en massa olika anledningar så vi sa nej. Det obehagliga var att hon följde efter oss en bra bit innan hon gav upp. Usch, det var obehagligt. Vi gick i alla fall hem därefter för att lämna lite saker som en stor vattendunk som vi köpt och fixade till oss för att gå ut och äta. Vi hade spanat in en resturang som låg bredvid vandrarhemmet men till vår stora besvikelse hade det stängt när vi gick dit. Vi gjorde ett försök att hitta en annan restaurang men gav upp, gick och köpte lite choklad och stötte sedan på en ny människa som tiggde pengar och blev återigen förföljda. Haha, vi drar till oss en hel del uppmärksamhet som vita och lite smått förvirrade gissar jag. Istället åt vi mat på vandrarhemmet vilket var hur gått som helst. Vad vi läst är att man ska vara försiktig med att vistas ute på kvällarna i Kapstaden vilket vi fick en större förståelse för idag.

Om jag ska summera denna dagen så är jag så himla nöjd och glad. Redan våran första dag har gett oss en massa intryck och jag gillar staden så mycket! Det finns så mycket trevliga människor här och Kapstaden har så mycket att bjuda på. Känner mig nästan lite ledsen över att vår första dag börjar lida mot sitt slut för jag inser hur snabbt denna resan faktiskt kommer att gå. Ska verkligen försöka njuta av varenda sekund.